söndag 1 december 2013

Dog Management och Handling med Gerard O'Shea

Vilken härlig helg vi har haft. Vi är ett stort antal hundentusiaster som varit på Vi2 Hundcenter (http://www.vi2hundcenter.se/) i Bårslöv utanför Helsingborg och tränat med

Gerard O'Shea.
Jag gillar verkligen Gerard. Hans handling är liksom inte någon utställningsträning, utan det är ett förhållningssätt - med utställningsteknik.
http://www.gerardoshea.com/, https://www.facebook.com/#!/groups/235212513298982/
 Otroligt bra. Det är andra gången jag tränar för och lyssnar på Gerard. Efter första gången har jag fått "välvisad" på nästan alla Shandis kritiklappar. Och alla som känner oss vet att hon har ett par fantastiska utställningsår bakom sig.
Många BIR, två grupplaceringar, två vinnartitlar, ett antal championtitlar - det hade verkligen inte gått lika bra utan denna träning som givit både mig och hunden självförtroende.
Det har också gjort mig till en mycket bättre hundägare. Jag önskar att alla mina valpköpare hade möjlighet att lyssna på Gerard redan innan de köpte sin valp.
Och ni som inte tränat för honom - jag rekommenderar er att göra det!
 Gerard lämnar ingen oberörd. Och jag tror faktiskt ingen går hem utan att ta till sig åtminstone en del av vad han förmedlar. Han är dramatisk och tydlig.
Här får Sara vara med och demonstrera. Jag har för mig att Gerard är en jobbig Rhodesian Ridgeback och Sara har lite svårt att värja sig. Det gick åt mycket vin på kvällen för att hon skulle lugna sig... eller så var det bara gott :)
Tänk, jag har så himla lydiga valpköpare. Säger jag att de ska gå på kurs så anmäler de sig :)
Det här var väldigt intressant. En jätterädd liten Russkiy Toy. På ett par minuter kunde Gerhard hantera den.
 
 
 
 
Och vilken ras var representerad av flest antal individer? Perron såklart :) 7 deltagande hundar och tre valpar som var med som åskådare/deltagare.
 Här sitter Ulrika Alva Johansson med Sam, Ing-Marie med Igor och Åsa med Smilla. I bakgrunden Sara med Kalle (Gunnar fick också vara med lite).
 Sonja med Bubblan
 
 Ing-Marie och Åsa igen, längst till höger Anna Grevåker med Vega
 
Vi avslutade helgen med sista biten av "Dog Management". Fantastiskt lärorikt och egentligen rätt självklart när man tänker efter - fast det gör man ju inte så ofta...
Tack kära perrovänner för trevligt sällskap. Tack Gerard för en fantastisk och helt utmattande helg! Jag hoppas att tågresan hem gick bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar