onsdag 28 augusti 2013

En gång Gotland, alltid Gotland!

En novemberdag för rätt många år sedan föddes jag i Visby. Sedan dess har jag tillbringat alla mina somrar, som barn, i Ireviken (3 mil norr om Visby) och nu när jag är vuxen (för det är jag väl?) är det inte sommar förrän jag varit där. I år kom sommaren alltså väldigt sent - inte förrän i slutet av augusti!
Vy från vår altan - stugan som mormor och morfar köpte på 40-talet ägs nu av mamma och hennes systrar.




Den ligger bedövande vackert längs stranden i Ireviken, så nära havet man får äga mark på Gotland.


Karin (min söta moster som äger Freja, Aberlours Feever), Margareta (med Ginnis), Helene (med Cocos), Ing-Marie (med Igor) och jag åkte dit med våra hundar - och Smilla (A. Ooh Baby) som behövde passning - för att umgås, äta gott, gå långa strandpromenader, och såklart gå på utställning.

Allt blev bra. Sällskapet var bäst, promenaderna utmärkta och utställningsresultaten kan vi väl inte klaga på heller. Jo, Igors. Han ville inte. Men de andra klarade sig hyfsat. 11 rosetter hade vi med oss hem.
 
  
 Freja blev BIR-valp båda dagarna

 
Smilla fick CERT på söndagen och blev 2:a bästa tik (VG på lördagen)

Bella blev BIR-veteran, 2:a bästa tik på lördagen med CERT och blev äntligen CHAMPION. På söndagen blev hon 4:e bästa tik med CK och BIR-veteran såklart. Tusen tack, Helene, som visade både Smilla och Bella. Vi skrattade gott åt och med Bella när hon tog sitt championat - 4 kullar och en något hängig både rygg- och underlinje senare. Men hon har ett enastående temperament som återfinns i årets samtliga kritiklappar. Det är väl värt att premiera!

Igor tyckte det var trist och trots att båda domarna tyckte mycket om honom blev det inte mer än VG någon av dagarna.

Prinsessan Shandi blev BIR båda dagarna, sin korta päls till trots. Och på söndagen blev hon utplockad som en av 6 i gruppen, men blev sedan tyvärr inte placerad. Hon är ställd 10 gånger i år. Jag räknar till sex stycken BIR, tre BT 2 och en BT 4 - samt en gruppplacering, BIG 3. Det är väl rätt godkänt!





Vi hann också med ett par shoppingrundor (till Annies och Alicias glädje, eftersom de skickat med beställningar) med fikastopp på Skafferiet som ligger på Adelsgatan 38. Där växte min mamma och hennes syskon upp. Mormor och morfar drev bageri och brödbutik, samt bodde i det hus som idag är café. Jag bara måste dit varje gång jag är i Visby!
Margareta gillade fikat (fastän hon inte äter kakor...). Margareta är förressten en väldigt underhållande bloggare. Hoppas att du inte missat Ginnis blogg! Länk finns från min länksida. Många av bilderna har jag stulit av Margareta!
 

1 kommentar:

  1. Låter som ni hade en lyckad och härlig tripp :)

    Hoppas vi kan ses på något vis i höst

    Kram
    Sara

    SvaraRadera