söndag 25 mars 2018

Vilken härligt hundig helg!

Vi var 10 tjejer och 18 hundar som bestämde oss för att vi ville träna lite tillsammans och ha en riktig hundhelg. Vi kom från olika delar av landet men sågs i norra Skåne för att förhoppningsvis få lite vårväder. Några bilder har jag tagit själv, men de flesta är stöldgods. Jeanette har tagit de superfina porträttbilderna på hundarna (och några bilder till), Maggan tog gruppbilden och Sarah har tagit några av de andra.

Det började med att Helene och jag ville ge Sara en födelsedagspresent som hon skulle gilla - och Sara gillar både att träna och att umgås så det blev nog bra.
Shandi spårar
Leif spanar
Sara, Sofia, Helene och jag sågs redan på fredag eftermiddag och la spår till våra hundar. Det roliga var att Bali helt otippat var en jätteduktig spårhund! Senare på kvällen kom Jenny och Mia norrifrån och Jeanette och Maggan från Småland. Det blev såklart lite god mat och vin till det.
Titti undrade varför vi hade glömt ställa fram tallrik och glas till henne...
Cava tränar
Shandi
På lördagen anslöt även Petra och Sarah och vi tränade lite gruppmoment och rally hela förmiddagen. 
Hundarna blev ganska trötta... här är det Maxxi som får lite välförtjänt vila.
För att trötta dem ännu mer spårade vi lite till på eftermiddagen. Och åt lite mer förstås. Och drack lite mer vin 😆
Promenader också såklart (Helene och våra hundar)
Och lite olika måltider.


Titti undrar forfarande var hennes tallrik är...
Jeanette passade på att fota hundarna. Fantastiska bilder!!
 Bombi
 Timja, Bombi, Maxxi
 Isa
 Jenny och Kakan (foto: Sarah)
 Kanel
 Petra och Sofia

Trötta och nöjda efter hårt arbete.

TACK ALLIHOP för en fantastiskt trevlig helg! Det gör vi om!
Nu väntar nya äventyr 💗 Två veckor kvar. 

måndag 19 mars 2018

We did it again!

Det börjar nästan bli tjatigt. För femte året i rad presenterar jag årets utställningsperro.
Förra året (2017) var det Shandi som erövrade den titeln (liksom 2013, 2014 och 2015 - 2016 var det Maxine som tog titeln). Mitt mål var att förtjäna vandringspriset som man fick behålla om man vunnit tre gånger med två olika hundar. Nu har jag vunnit fem gånger. Känn ingen press, jag vill gärna att titeln stannar i kenneln, men nu är det någon annans tur!
Men visst är hon väl vacker, min mångsidiga stjärna? Hon har förutom sina utställningstitlar också ett rallydiplom och genomförd BPH. Tanken är att vi i år faktiskt kanske tävlar lite mer rally. Hon är drömmen att träna och tävla med, så varför inte? Vi inleder med träningsläger till helgen så får vi se hur långt inspirationen räcker. Just nu ligger jag i influensa.

måndag 12 mars 2018

Tiden går...

Både Maxine och Farin har varit lite kräsna med maten, men börjar återfå lite av sin aptit. Drygt halva tiden har gått och man kan skönja en liten mage hos båda. Helene skickade den här bilden på Farins mage igår (hon blev rakad på ultraljudet).
Maxine är väldigt kelig och vill vara nära hela tiden. Det passar bra eftersom Alicia är sjuk. Så här har de legat sedan i torsdags kväll.

tisdag 6 mars 2018

Jadå

Både Farin och Maxine har konstaterats dräktiga idag, så det kommer att finnas valpar för leverans i början av juni.

söndag 25 februari 2018

Omplacering

Tvåårig, vacker, frisk perrotik finns för omplacering pga skilsmässa. Lite försiktig men glad och trevlig. Väldigt vältecknad och fin.

söndag 18 februari 2018

Två veckor

Det har gått två veckor sedan Maxine träffade Zimba och Farin träffade Ove. Maxine är hungrig och i dag åt hon lite mer än vanligt. Det resulterade i en rejäl kula på magen. Jag vill gärna inbilla mig att hon blivit tjock redan - fast jag vet att det är minst tre veckor för tidigt.
Farin är både hungrig och lite tröttare än vanligt och det är också goda tecken. Vi kommer förhoppningsvis att ha huset fullt av små valptassar i vår 😍

fredag 16 februari 2018

Sportlov!!

Det är ju hemskt att jag mäter livskvaliteten i ledighet... Det är som om jag inte gillade att jobba.

Jag älskar mitt jobb de allra flesta dagar - men alla dagar föredrar jag att vara ledig. Inte för att jag är lat eller arbetsskygg utan för att jag har miljoner saker jag vill göra som jag inte hinner med. Men mitt jobb är fantastiskt och meningsfullt.

Jag möter entusiastiska unga människor varje dag, de flesta med ögon som glöder av lust att lära. Det är en ynnest - men det är också en ynnest att få ägna sig åt det man gillar mest. Att få "nörda" ned sig i sin hobby, att njuta av sin familj, att gå långa promenader, att frysa på hästtävling... tja, listan kan göras lång med saker jag kan tänka mig att göra på jobbfri tid.
Igår åkte jag till Margareta. Margareta är min vän (bilden är tagen av Björn Bäck och jag vet i tusan när - det är inte igår, men den är på Margareta). Vi träffades genom vårt gemensamma intresse - hundarna. Det är 8 år sedan Margareta bestämde sig för att köpa en valp av mig - och sedan dess har vi setts med jämna och ojämna mellanrum. Vi har rest, ätit, promenerat, druckit vin, fikat, skrattat och sprungit ihop på flygplatser. Sådant man gör med vänner. 
Igår fick jag förstklassig middag, vin, gott snack, god sömn och en fläskläpp. Fläskläppen fick jag dock av Maxine. Idag fick jag en härlig skogspromenad och våfflor med mandelmassegrädde och färska hallon. Mmmmmm. 
Här äter vi torskgratäng. Mmmmm. Jag fick både rött och vitt vin till. Världsklass!
Maxine och Shandi fick följa med. De uppskattade också sällskapet.
Hos Margareta bor Ginnis och Tazzo. Ginnis har aldrig varit på utställning,  men Tazzo och jag har haft väldigt kul i utställningsringarna. På bilden ovan vann han perrospecialen - och se så glad han blev! Jag har vunnit (BIS) tre gånger med tre olika hundar. Shandi 2014 (hon har blivit bästa tik två gånger - 2012 BIM - och andra bästa tik två gånger, 2013 och 2017), Maxine 2017 och Tazzo 2015.
Här är en annan god vän. Johnny Donné från Ferryland's i Bergen tillsammans med Jinx. Bilden är tagen hemma hos oss när Tazzo och Jinx haft en date som resulterade i 7 fina valpar. 

Både Maxine och Farin visar tecken på dräktighet, trots att det är lite tidigt att veta. De är båda väldigt hungriga. Maxine luktar gott och Farin är tröttare än vanligt. Små, men betydelsefulla tecken. Om ett par veckor vet vi säkert. 

lördag 10 februari 2018

Ibland blir det inte så bra...

Som när jag, efter middag med vin och en tupplur i soffan, skulle följa Linda hem igår kväll och tar med alla fyra hundarna. Av någon anledning snubblade jag och föll så illa att jag landade på ansiktet. Jag ser HEMSK ut. Värre än vanligt.
Jag trillar ibland men brukar inte slå mig i huvudet. Det var faktiskt ganska otäckt - det lät hemskt när ansiktet mötte den frusna marken. Stackars Linda blev väldigt skärrad. Jag blev orolig att jag skadat tänderna, men de verkar ha klarat sig.

Så nu funderar jag på om det blir tomtemask eller solbrillor på jobbet framöver...

måndag 5 februari 2018

Kan du tänka dig en valp redan i mars?

Jag kommer förhoppningsvis att ha valpar för leverans i juni, men om du har lust och möjlighet att ta en valp redan i mars finns en finfin kille hos Carina Sundberg på kennel Arinzanos att tinga. Han är brun och vit - en av killarna nedan.

Intresserad? Ring Carina Tel: 0290-28262, 0730-932542

söndag 4 februari 2018

Nu håller vi tummarna!

Efter en mycket intensiv helg med väldigt många timmar i bilen hoppas jag nu på två valpkullar första veckan i april (med leverans i början av juni).

Farin (Aberlours Brown Sugar) är parad med Ove (Aberlours Rockmaker). Två mjuka, trevliga och väldigt sociala hundar. Fungerar med alla hundar och älskar alla människor.
Farin

 Ove

Och Maxine (Aberlours Maxine) har träffat Zimba (Bubbelmammas High N' Mighty)
Två typlika, sociala, nyfikna hundar med mycket motor och lek.

Grattis Jonna till Vimsas fina A-höfter! Inte bara snygg på utsidan 😍
Hon började bra - BIS-valp i Malmö 💗  PROUD MOMENT!