torsdag 27 april 2017

Vilket fästingmedel skall jag använda...? Helst inget faktiskt men om jag måste då...?

Det är ingen hemlighet att jag är rädd för att ge mina hundar Bravecto. Det är kanske löjligt, men jag ogillar starkt tanken på att mata dem med gift. Att Tazzo dessutom var jättesjuk i en vecka efter han fick sin tablett och sedan blev steril i samma veva (inga bevis finns på att Bravecto hade ngt med steriliteten att göra, men misstanken finns) gör mig inte mindre misstänksam. Att en vän till mig fått missbildade valpar ökar min misstänksamhet ytterligare. Att Helenes hundar hade döda fästingar på sig 14 månader efter Bravectointag minskar inte heller rädslan.
Var och en gör som man vill. Jag undviker fästingmedel när jag kan. Annars använder jag frontline.


Antal sålda doser samt antal inrapporterade misstänkta biverkningar (inom parentes)
*Biverkningssiffrorna för 2016 är preliminära
Källa: E-hälsomyndigheten, Läkemedelsverket
Källa: Apoteket.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar