torsdag 5 februari 2015

Det blir inte alltid som man tänkt sig... favorit i repris

För så är det väl allt som oftast...
Idag var vi och åkte skidor på Vallåsen. Solen sken när vi åkte hemifrån, men lyste mest med sin frånvaro på Vallåsen. Lagom när jag skulle åka hem (tidigare än de andra eftersom jag hade en web-examination) kom den fram mellan molnen.
Jag tycker om att åka skidor - men jag har aldrig åkt på konstsnö innan. Det tycker jag inte om, så det blev bara ett åk... Jag var faktiskt rädd att jag skulle bryta benen för det tog stopp helt plötsligt, som att åka i mannagrynsgröt. Men det var trevligt ändå. Trevligt sällskap och mysigt att vara iväg. Så här såg det ut strax innan jag åkte hem (på bilden Glenn och Karin).

Jag hade för avsikt att åka till Spanien och para Timja. Nja, från början hade jag tänkt para henne med en jättetrevlig svensk hane. Tyvärr klarade han inte riktigt av eldprovet på My Dog, så då fick jag tänka om.

Spanien. Ibland funkar logistiken, ibland inte. Jag fick inte ihop passning av 5 hundar, 1 häst, 2 barn och 1 man och någon som kunde ta mina lektioner på jobbet innan biljetterna var slut... Jag fick alltså ta mitt svenska alternativ. Jag hade faktiskt tre svenska alternativ (eller ganska många) men det har landat på en kolsvart hane som jag träffat flera gånger. Han är född i en kull där alla valpar har fria höfter, vilket är viktigt.
Jag har en kull (fyra svart/vita, ljuvliga systrar - min Presleykull - har ni sett dem förut?) efter hans kullbror som jag är otroligt nöjd med. 
Solhems Aventino, Avve, bor hos söta Maggan (och trevliga Ojan) i Växjö. Han har vad jag vill ha - bra temperament, lång svans, bra höfter, öga ua och kolsvart färg. Avve är en väldigt rastypisk perro. Han hälsar på glatt på alla som kommer - men är nöjd sedan. Maggan jämför honom ofta med Margaretas Ginnis (eller Jennys Sune) som tror att det är fest och dansar hula-hula varje gång någon kommer och hoppfullt tror att om han fortsätter dansa stannar folk längre. Det är inte så rastypiskt även om det är väldigt trevligt (Jag älskar Ginnis och Sune!). Han har mycket energi och han är lättlärd.

Nu håller vi tummarna att tycke uppstår :-) Jag ska para henne i veckan som kommer. Om det går som jag vill kommer det att finnas valpar för leverans lagom till skolavslutningen. Har jag skrivit det förut? Ja, det har jag nog. Jag är nog lite tjatig...

1 kommentar:

  1. Avve är Ginnis bästa kompis. Tur föresten att du gillar min Ginnis - och såklart Sune. Det kommer att bli en bra kombination. Eftersom Avve har försökt att para sig med Tazzo haha, så finner han nog Timja mer lättillgänglig. Så spännande det kommer att bli!

    SvaraRadera