torsdag 12 oktober 2017

Kurser och annat

För en tid sedan var jag i Karlshamn och höll en klippkurs. Jag tror att det var ganska uppskattat. Om inte annat uppskattade Gerhard på Lyckliga Fåret att jag tog med mig ett gäng maskiner, skär och saxar från honom till försäljning och kom hem relativt tomhänt.







Det är ingen hemlighet att jag under en tid funderat mycket på att göra någonting annat än att vara lärare. Jag älskar eleverna och jag tycker om att undervisa - men skolans värld håller på att ta kål på mig. Allt som "regnar uppifrån", alla måsten, allt kaos (och då menar jag inte eleverna) och allt "någon" skall göra men som "ingen" gör... Det stressar sönder mig - och i år är det värre än någonsin. Det är inte bra. Inte hälsosamt. Att vi dessutom har en förfärlig situation för många av eleverna gör det inte lättare.

Att hålla klippkurs gav lite ny energi, att undervisa i sin egen regi och slippa all byråkrati, att inte behöva väga varje ord för att "eleverna" skall förstå och att inte behöva planera, dokumentera och fylla i måluppfyllelser i ett verktyg som inte fungerar helt fullt var befriande!

Nu i lördags var det Stockholmsgängets tur att bli lite tillklippta. Jag packade än en gång bilen full med klippbord, maskiner och annan utrustning. 11 entusiastiska deltagare, fördelat på två grupper. slöt upp på Tyresö Brukshundsklubb kl 10 resp kl. 14 (med fika emellan). Se så duktiga de var!!
Jag är sjukt imponerad av att deltagarna kom långväga för att vara med. Från Umeå, Karlsborg och Linköping t ex! Väldigt trevligt att träffa alla - och få ansikten på somliga som jag "träffat" på facebook.










På måndagkvällen hade Ola och jag sedan länge bokat konsert med Björn Skifs (hur tänkte vi när vi bokade en måndag??). Det var MAGISKT!!

Varje kväll kommer nya gästartister. Den här kvällen var det Helene Sjöholm och Lasse Berghagen.

Vi passade också på att träffa Freja och Wilma. Freja kommer förhoppningsvis att få en kull här under vintern.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar