söndag 27 mars 2016

Det ska va' lätt å leva, annars kan det kvitta...

Mestadels handlar min blogg om hundar. Det gör den inte idag.

Men om det inte är lätt då. Kan det verkligen kvitta?
Nej. Livet är inte lätt. Det är inte så mycket som är lätt.
Det är inte lätt att ha ett jobb. Ett jobb kräver engagemang, kompetens och engagemang. Det krävs för att jobbet skall ge lika mycket tillbaka.
Såklart finns det jobb som enbart fyller plånboken. De jobben har sällan attraherat mig. Ett jobb skall ge så mycket mer. Mitt jobb har alltid fyllt alla behov. Men det kräver också en hel del.
Det är inte lätt att ha vänner. Vänner kräver uppdatering och engagemang. Det måste man ge. Åtminstone ibland. Riktiga vänner förstår att jag tänker på dem ändå. Tur att jag har flera riktiga vänner som har egna rum i mitt hjärta. Tiden räcker inte alltid till för "kärleksbetygelser" men de vet att jag älskar dem ändå.
Det är inte heller lätt att ha familj. Men min familj är såklart perfekt så för mig är det inga problem ;-)
Men livet bråkar. Det liv som är utanför familj, allra närmaste vännerna och jobbet. Det där livet som bara ska flyta hela tiden. Det bråkar alltid. För alla - fast i olika faser i livet. Jag har ett fantastiskt liv. I perioder kärvar det lite. Men i det stora hela är det fantastiskt. Och det kvittar verkligen inte.
Jag har valt att ta ställning i svåra frågor. Inte för att jag brinner för att ta ställning, utan för att jag inte har något val. Jag måste följa mina värderingar och mitt inre för att må bra. Att det sen har gjort att jag mått skitdåligt i perioder är en annan sak. Jag kan ALDRIG acceptera att unga människor utnyttjas, jag kan aldrig acceptera orättvisor eller att människor utnyttjar sin makt gentemot dem som är försvarslösa. Som osäker, ung människa påväg ut i vuxenlivet är man skör och sårbar. Att utnyttja det är straffbart. Det kan inte heller kvitta.
Förhoppningsvis sover jag bättre om nätterna än de som valt att inte tro på att unga människor inte blottar sitt innersta och smutsar ned sig själva utan anledning. Förhoppningsvis vinner rättvisan till slut. Inte för att jag är intresserad av att vinna. Bara för att rättvisa måste skipas och att ingen i framtiden ska behöva utnyttjas. Det kvittar verkligen inte.
Jag är glad för alla vänner som alltid ställer upp. Alla som visat sig vara riktiga goda vänner. Alla som jobbar häcken av sig för att vi skall ha det bra. Alla som ställer upp för ungdomarna och för rättvisan. Ni är guld värda! Om något kvittar är det verkligen inte ni!

Ingenting är lätt här i livet. Det är en resa - och vi måste alla se till att den är mödan värd!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar