tisdag 31 oktober 2017

Perroseminarium dag två - diskussioner





Vi fortsatte vår trevliga helg med ett heldagsmöte angående de avelsrekommendationer perroklubben har. Jag tyckte att det kändes glädjande att vi verkade överens om att rekommendationerna är bra även om de är många. De måste dock vara rekommendationer och inte, som nu, formuleras som krav som vid ev. överträdelse bestraffas.

Som det är i nuläget är det oerhört svårt att följa rekommendationerna om man dessutom skall göra en kombination som man tror på. Jag har svårt för förbud, svårt för toppstyrning och tror på människans inneboende vilja att göra bra ifrån sig. Därför tycker jag att man måste förutsätta att varje uppfödare vill rasens bästa - och om inte annat sitt eget bästa. Det är den enskilde uppfödaren som har ett ansvar i tre år för den "vara" man levererat (enligt konsumentköplagen).

Nåväl, vi kändes överens om att mentaliteten är viktig och det vi behöver prioritera. Vi var väldigt överens om att reglerna för uppfödarlistan är orimliga. Jag hoppas att styrelsen lyssnar på det och ändrar dem så att fler uppfödare väljer att stå med. Syftet måste väl ändå vara att valpköpare lätt skall hitta i hunddjungeln. Inte att uppfödare lämnar klubben eller vägrar skriva på internetmedgivanden.

Min söta dotter (Alicia) och Lara gjorde come back i tävlingssammanhang med den äran. 4:a i 110 igår på hemmaklubben Hfrk. På fredag är det dags igen. Då i 120.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar