måndag 4 november 2013

DK V-13 i Herning

Att jag är skvatt galen vet ju alla och därför är det väl ingen som blir förvånad över att jag kliver upp kl. 4 på lördag morgon för att åka till Jylland på utställning. Kl. 5 hade jag packat in Bella (Shandis sällskapsdam) och Shandi och satt mig i bilen.

Pia (min sällskapsdam) väntade på att bli upplockad i Bjällerup innan vi styrde kosan mot Herning. Här är hon i sin fina halsduk som hon fått i present av en valpköpare.
 
Många suckar och stönar när jag berättar att jag skall åka någonstans och tycker "ååå vad jobbigt". Jag tycker att det är jättehärligt att åka långt i bilen. Har man trevligt sällskap är det underbart att få en ostörd pratstund, åker jag själv kan jag lyssna på en bra ljudbok. När får man någonsin annars prata ostört eller lyssna ifred? Och så har jag ju en så underbart härlig bil att köra. Man sitter högt och bra, har gott om plats och den drar lite bränsle. Som gjort för en lyckad färd alltså :).
 
Det var 14 hundar anmälda på lördagen och 17 på söndagen. Det är gott om plats i Herning, anläggningen är enorm och utställningen är välorganiserad. Det innebär inte att alla utställningsdeltagarna är välorganiserade...
 
Precis innan det var dags för bedömning i vår ras tyckte rätt många med andra raser att det var dags att packa ihop. Någon tyckte också att det var lämpligt att släppa bord och burar i golvet från hög höjd, vilket resulterade i ett fasligt smällande... Det var inte bara jag som hade en hund som tyckte att det var obehagligt. Och inte bara jag som hade en hund med in i ringen som hade bekymmer med vad som skulle hända härnäst och var fullt upptagen med att snurra runt och se sig om. SUCK. Hon var inte alls sitt alerta, pigga, snabba jag...
Hon var mer bakom än framför
 och här var det något som var jätteläskigt (en pöl med hanhundskiss på mattan - jag tyckte i och för sig också att det var äckligt, men jag blev inte direkt rädd...). Självklart vann hon inte när hon inte skötte sig. Hon kom 3:a. Och ni som känner mig vet att jag surade lite. Speciellt när det var en finsk domare och alla finska hundarna placerade sig i topp. Men ska jag vara helt ärlig så var de fina. Jättefina. Och Shandi var en meshund!
 
Det är inte ofta jag får åka med någon som gärna stannar och tittar på alla finalerna. Men nu kunde Pia och jag riktigt frossa i finaler! Jag kommer inte ihåg vilka raser som representerade de olika grupperna, men Pia och jag gissade rätt nästan hela tiden (en rolig gissningslek när man är "expertkommentator" på "läktarn"). Den här fantastiska storpudeln blev BIS både lördag och söndag.
Bilderna är från andra tillställningar (stulna på nätet)
Visad av Mikael Nilsson, duktig handler - som för övrigt håller handlerkurser och har drop-in ringträning i Bårslöv på tisdagskvällar.
 
På kvällen köpte vi kinamat och åt på rummet och eftersom Pia drack så lite vin fick jag ta ansvar för innehållet i flaskan.
Jätteduktig var jag! Som vanligt när jag druckit vin (oavsett mängd) vaknade jag mitt i natten och kunde inte sova... Eller var det för att jag somnade så tidigt och därför vaknade i ottan? Pia påstår att jag somnade långt före henne...
På söndagen ösregnade det. Och BLÅSTE. Vi skulle in i ringen som nr 88 - dvs vi var sista ras i ringen. Skönt, för då kunde hundarna stanna i bilen medan bord- och burrivarna höll på som mest. Det innebar också att vi kunde åka sent från hotellet, jag hann rasta hundarna ordentligt och de var utvilade.  
  
 Vilken trevlig man han var Svend Erik Lövenkjaer! Hälsade (tog i hand) på alla utställarna, var mjuk, trevlig och bestämd mot hundarna, kände igenom dem ordentligt och gav en muntlig förklaring till varför han skickade ut de hundar som inte gick vidare.
Kolla, Margareta, jag springer!
 
 
 
 Nu var det ingen trött och tråkig hund som sprang bakom. Nu var hon pigg och glad som vanligt och låg ett steg före mig hela tiden. Och skötte sig exemplarisk. Inte till salu längre :).
Och det lönade sig! Hon blev bästa tik och BIM.
Dansk vinnare 2013 (DK V-13) och INTERNATIONELL CHAMPION (C.I.B)!
Till höger på bilden har vi tiken som blev årets danska lagottovinnare. Matte heter Randi. Vi träffades första gången när vi hade varsin Bella som var 4 månader och vi var på vår första utställning. Sedan dess har vi följts åt och idag hade vi glädjen att åka hem med varsin vinnare. Jag trodde att Randi skulle svimma när hon förstod att hon vunnit. Det var nästan det roligaste på hela helgen! Förutom du då, Pia :)
 
TACK SÖTA PIA FÖR FANTASTISKT TREVLIGT SÄLLSKAP!
Och tack alla ni andra trevliga människor runt ringen som såg till att stämningen låg på topp!


2 kommentarer:

  1. Alltså! Jag fattar ingenting? Shandi springer före dig trots att du sprang?? Men en kväll med vin gör susen för en sur hundförare också tydligen.
    Så duktiga ni var på söndagen. Och man ska inte titta i backspegeln särskilt länge så lördagen är väl glömd vid det här laget. UNDERBART! Vilket fint "ekipage" ni är! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Backspegel har vi ingen ;)
    Det är jätteskönt, för nu har jag nått de mål jag hade för i år. Internationell champion och en vinnartitel. Det är fem vinnarutställningar kvar. Får vi någon av de titlarna blir det bonus :) Jag ska försöka sluta vara en sur hundförare. Är ju egentligen inte så himla sur av mig ;)
    KRAM

    SvaraRadera